onsdag 24 februari 2010

Gamla väggar får nytt liv!

I dag när jag var intervjuade barn på en förskolan om vad de hade för tankar om moln så gjorde jag en liten rundvandring först. Jag har tidigare haft mina barn på denna avdelning men det var flera år sedan så det var kul att få komma tillbaka och se hur det såg ut nu. Det var sig likt men samtidigt många förrändringar till det bättre. Från att tidigare ha varit en 1-5 avdelning var det nu endast 4 och 5 åringar där, vilket gjorde att småbarnsleksaker var nu utbytta till material som var utmanande för de äldre barnen. När jag klev in på avdelningen var det första jag såg att det var kreativitet som gällde här. De hade bla haft ett tema om Alfons och byggt ett hus till honom och Milla med sängar, toalett, fönster, spis, matskålar med mat i, lekstuga med tak och dörrar, ja det fanns allt. När de läste en bok om Alfons ifrågasatte barnen vad en linbana var förnågot och det ledde till att de nu höll på att konstruera en egen linbana med korgar som de skulle sätta upp tvärs över ett rum (det var ingen liten linbana). Tidigare har jag nog varit emot att ha småbarnsavdelningar men i dag såg jag verkligen hur man kan ta tillvara på att inte behöva anpassa för de mindre barnen på bekostnad av de äldre barnen och naturligt vis tvärtom. De hade verkligen tagit tillvara på allt på avdelningen till de äldre barnens fördel. Pedagogen menade att de jobbade mycket mer med lärande i fokus nu och hon sa också att det var betydligt roligare att arbeta på avdelningen nu, vilket också märktes. Jag förstår henne för jag skulle också vilja jobba så. Det var härligt att se att gamla väggar kan få nytt liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar