torsdag 18 februari 2010

Utgå från barnen

På min vfu på förskolan idag möttes jag av enormt vulkanintresserade barn. Det hela hade börjat med att ett barn hade sett ett tv-program om vulkaner och kom till förskolan fylld av frågor om detta naturvetenskapliga fenomen. Pedagogerna började genast söka information på internet och i böcker och en massa bilder sattes upp på väggarna. Detta ledde till att alla barn i gruppen blev intresserade av att veta vad en vulkan var. Väggarna på förskolan pryds nu av barnens, både fantasifulla och verklighetstrogna, teckningar på vulkaner. De har även format vulkaner i lera och nästa projekt är att göra experiment och bygga en vulkan i papier-maché.

Genom detta arbete med vulkaner har barnen

- lärt sig en hel del nya ord och begrepp såsom lava, Etna och magmakammare,
- utvecklat sin matematiska förmåga genom att jämföra lervulkanernas storlek och form,
- utvecklat sin förståelse för naturvetenskapliga fenomen vilket är ett strävansmål i Lpfö 98,
- fått använda sin fantasi och kreativitet genom att rita och måla teckningar samt arbeta i lera,
- kommit i kontakt med geografi då de samtalat om var det finns vulkaner samt
- berört historia i form av att de talat om staden Pompeji.

Med hjälp av medvetna pedagoger, som varit uppmärksamma och fångat situationer i vardagen då barnen visat intresse, har det skett ett enormt lärande på berörd förskoleavdelning. Det är ett tydligt exempel på vikten av att utgå från barnen för att skapa goda lärandetillfällen. Även pedagogerna uttryckte att de fått ökad kunskap om vulkaner. :)

//Ellen

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Vad spännande och lärorikt det låter för både barn och pedagoger. Jag var med om samma ska under min VFU när en faktabok om dinosaurier och vulkaner lästes. Ett barn blev intresserat av vulkaner och uttryckte en önskan att fortsätta att arbeta med detta. När han väl påbörjat arbetet blev flera av de andra barnen intresserade och ville vara med och hjälpa till. De var otroligt kreativa i byggandet och de målade eldsflammor i olika färger som de sedan klistrade på vulkanen som var kreativt byggd av allt möjligt material. Detta ledde till lärandetillfällen efter barnens egna intressen och det var lätt att se att entusiasmen var stor.
    Christin Dahlborg Grupp 2

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker oxå att det ´verkade både spännande och lärorikt för både barnen och pedagogerna! detta är verkligen ett bra exempel på att hur viktigt det är att utgå från barnen och att man kan "vinna" mycket på det både för barnen och även pedagogerna kan utvecklas :)
    Mvh Anna-Maria Sundberg

    SvaraRadera