måndag 8 februari 2010

Litteraturseminarium 29 januari 2010

Läroplan
Naturvetenskapen har två huvuduppgifter. Den ena är att intressera eleverna för naturvetenskap och förmå dem att bygga kunnande om arbetssätt, begrepp och teorier. Den andra är att bidra till att eleverna kan orientera sig i den komplexa omvärlden. Skolans uppgift är här att ge överblickar och sammanhang och skapa engagemang för olika frågor och problem. Naturvetenskapen klarar inte detta på egen hand utan ett samarbete med andra ämnen måste ske (Andersson, 2008).

Naturvetenskap
- Hur allt hänger samman.
- Förstå och göra omvärlden mer begriplig (Andersson, 2008).
- Ämnen eller vetenskaper som handlar om att beskriva och förstå naturen runt oss. Ämnen som biologi, fysik, kemi, samt geologi, geografi och astronomi (Sjöberg, 2000).
- Se naturkunskapen som en helhet (Andersson 2008; Sjöberg 2000).
- Dimensionerna: Produkt: Ett substantiv, något som existerar, lagar och begrepp, sådant som vuxit fram. Process: Verb, metoder och arbetssätt, något man gör, man utvärderar och förändrar hela tiden. Social institution: Vetenskapens roll i samhället, kunskaper om naturvetenskapliga ämnen istället för i.
- Naturvetenskapen vill förklara och ställa upp teorier om hur allt hänger samman. Varför?

Skillnad mellan naturvetenskap och teknik
Natur = svarar på varför
Teknik = svarar på hur

Kursplan i teknik
För att förstå teknikens roll och betydelse måste relationen mellan mänskliga behov och teknik behandlas. Undervisningen skall belysa konsekvenser och effekter för individ, samhälle och natur av en viss teknikanvändning. Konsekvenser av värderingsfrågor, intressekonflikter, förändrade livsvillkor och ekonomi uppkomna i samband med teknikanvändning ska belysas och diskuteras. (Ginner & Mattsson, 1996).

Teknik
- Teknik är något som människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att tillgodose olika behov, den bygger broar (Ginner & Mattsson, 1996).
- Teknik handlar om problemlösning.
- Teknik är tillämpad naturvetenskap.
- Teknik har praktiken och naturvetenskap har teorierna och de är beroende av varandra.

- Teknik är människans metoder att behärska naturen. Naturen är naturgjord och tekniken är människogjord. (Ginner & Mattsson 1996; Sjöberg 2000).
- Teknik är något som människan har runt omkring sig, t.ex. maskiner.

Ämnesdidaktik
- Undervisningens metoder; hur man ska undervisa så att naturvetenskap blir engagerande samtidigt som eleverna lär sig på ett effektivt sätt (Wickman & Persson, 2009).
- Sjöberg (2000) skriver att det inte räcker att ha en generell kunskap utan man måste även ha kunskap inom ämnen.
- Vad? Varför? Hur?

Ämnesteorier/ämneskunskaper
Ämneskunskaper i nv omfattar det man lär sig när man läser biologi, fysik, kemi eller geovetenskap vid högskolan eller universitet och även sådana kunskaper som lärare på egen hand skaffar sig om innehållet genom egen läsning (Wickman & Persson, 2009).

Våra tankar
- Vad gäller natur- och teknikbegreppen behöver man som lärare tänka på elevernas olika bakgrunder och erfarenheter då de kan ha olika sociala och kulturella bakgrunder som kan ha betydelse för hur de ser och uppfattar natur och teknik. Det är något som både Lpo och Lpfö förespråkar.
- Lärarna måste våga använda sig av laborationer och utflykter i naturen. De ska vara medforskare med barnen vilket även förespråkas i läroplanen.

Gruppens erfarenheter av naturvetenskap och teknik
- Uppfattas som roligt.
- Lärare kopplar inte alltid undervisningen till elevernas erfarenheter. Det är viktigt som pedagog att koppla undervisningen till elevernas vardag och erfarenheter för att de ska se samband mellan teori och praktik.
- Glädjen i förskolan försvinner ofta senare i skolan.
- Vi tänker ofta alltför komplicerat vilket kanske kan bero på att vi har relativt mycket erfarenhet och krånglar därför till det. Barn i tidiga åldrar kräver enkla svar vilket vi ibland kan vara rädda för att ge.
- Sjöberg (2000) skriver att didaktik är en del av den generella pedagogiken. Snäv betydelse av didaktik: Vad, hur och varför. Didaktiken handlar om värderingar som ligger bakom urval och strukturering av undervisningen innehåll. Ämnesdidaktik – didaktiska överväganden knutet till ämnet.
- En reflekterande lärare skall kunna diskutera dessa frågor både med sig själv, kollegor och elever. Problemställningen måste vara det centrala och man bör hämta information från många områden.

Referenser
Andersson, B. (2008). Grundskolans naturvetenskap – helhetssyn, innehåll och progression. Lund: Studentlitteratur.
Sjöberg, S. (2000). Naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.
Wickman, P-O. & Persson, H. (2009). Naturvetenskap och naturorienterade ämnen i grundskolan: en ämnesdidaktisk vägledning. Stockholm: Liber.
Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar