tisdag 4 maj 2010

Besök på Dalénium Science Center 19 april

  • När vi kom till Dalenium blev vi inspirerade till att testa själva. Vi kan se att det är ett lustfyllt alternativ för barnen att få ställa hypoteser och sedan prova själva i en annan miljö än den vardagliga i skolan. Vi kunde se det som Bäckman och Wallden Hansson (2010) föreläste om att science center kännetecknas av ämnesintegration, att det stimulerar till eget utforskande och att eleverna får lustfyllda erfarenheter.

  • Pedagogerna på Dalénium uttryckte att de har möjlighet att anpassa verksamheten till samhället vilket är positivt då det är aktuellt och intressant för barnen här och nu vilket även framhålls i läroplanerna.

  • Vid vårt besök fick vi delta i en elevgrupp med ettor och sexor där syftet var att eleverna skulle skapa en god relation genom fadderverksamhet. Eftersom det var stor åldersskillnad mellan eleverna hade pedagogerna anpassat verksamheten så den passade samtliga. Inledningsvis bjöds det på en uppskattad lazershow varpå eleverna delades upp i tre grupper. Vi fick ta del av hur vi uppfattar färger genom olika ljus och pedagogen förklarade hur ljuset reflekteras. I matematikrummet fick barnen tillverka egna bildsnurror där de fick rita en valfri bild på varje sida som hörde ihop med varandra, exempelvis ett moln på ena sidan och regndroppar på den andra. När de sedan snurrade på bildsnurran fort uppfattade ögat de två bilderna som en. Sedan fick eleverna utforska bland ett stort urval av experiment så som att trampa på en cykel för att få cykellampan att lysa, block och talja vilket fördelade tyngden beroende på hur många varv repet gick runt så att det gick lättare att lyfta, med mera.

  • Samtal med pedagogerna. Som ett nytt ämne för en ny show ser vi en vinning i att ta ett samhällsperspektiv med ett aktuellt ämne just i tiden, för att förtydliga våra tankar så ser vi att vulkanutbrott skulle vara passande. Vad det gäller inledning på tema så anser vi att man bör presentera helheten som i lasershowen för att sedan få en förklaring vilket sannolikhet fångar många elevers intresse. Vi kan även se att det ibland kan vara betydelsefullt att utgå från delarna för att nå samtliga elever och deras lärstilar.

  • En fråga som vi tog upp med pedagogerna var, får eleverna med sig förståelsen av experimenten? Vi upplevde att vi behövde en förklaring till en del av experimenten, vilket vi tyckte saknades. Det skulle vara intressant att få ett elevperspektiv, om även de hade ett behov av en förklaring? Vi uppmärksammade exempelvis hur ett flertal elever prövade block och talja genom att dra i två olika rep, ett blått och ett rött, där den ena var tungt och det andra var lätt. En risk om eleverna inte får en förståelse är att de tror att blått är tyngre än rött. Frågan kom upp om man eventuellt kunde ha en förklaring till experimenten. Pedagogerna hade reflekterat över frågan och uttryckte att de hellre ville finnas till hands än långa skriftliga förklaringar som flertalet elever ändå undviker.

Referenser

Bäckman, P.& Wallden Hansson, A. (2010-03-15). Föreläsning: Science Center. Högskolan i Skövde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar