tisdag 11 maj 2010

Teknik på förskolan

När jag var på förskolan för att undersöka teknik såg jag till exempelvis datorn, digital fotoram, häftapparater, saxar och overhead. Overheaden användes bland annat av barnen för att lägg på geometriska former som då avspeglades sig på vägen, vilket jag anser är teknik. Datorn använder barnen när de spelar olika dataspel. Det finns även en enormt stor kulram som står på golvet som pedagogen tillsammans med barnen använder när till exempel räknar hur många barn och pedagoger det är på förskolan idag. En pedagog berättade för mig att under en termin berörde de tekniken mer som ett tema. I Lpfö 98 är ett av målen att förskolan skall sträva efter att varje barn ska utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av och material och tekniker. Detta mål kom barnen i kontakt med då de fick bland annat tillverka ballongdrivna bilar, vindsnurra och solur. När barnen tillverkade ballongbilarna fick dom material som mjölkkartong, hjul, hjulaxlar, ballonger och sugrör. Barnen var indelade grupper med 8 barn i varje och de skulle göra en bil tillsammans. Pedagogen fanns till hjälp om det uppstod frågor och funderingar om hur de skulle gå tillväga, men också att dom ställde frågor som till exempel vad händer om vi sätter i gubbe på bilen, vilken bil åker längst och varför? Ginner och Mattsson (1996) skriver att tekniken jobbar med att lösa praktiska problem. Jag anser att när barnen får tillverka själv och vara delaktiga blir lärandet stort. Men också att pedagogen låter barnen få förklara muntligt hur och varför det blir, att barnen få sätta ord på sina tankar vilket blir ett ytterliggare lärande anser jag.

Teknik på skolan

När jag var på skolan för att undersöka tekniken så var min reflektion att ämnet teknik jobbar pedagogerna mycket med fast det kanske inte lyftas fram som teknik för eleverna. Under min tid på fältstudieplatsen har jag lagt märke till att datorn på skolan används flitigt av eleverna. Datorn används som ett komplement i både svenskan och matematiken, eftersom det finns olika övningar och spel till respektive läroböcker som de använder Vilket jag tycker är bra att eleverna får komma i kontakt med datorns möjligheter eftersom det i framtiden hjälper eleverna till att till exempel söka fakta och skriva skolarbeten. Annan teknik som används i skolan är till exempel höj och sänkbara stolar, cd-spelare, saxar, pennor, suddigum, pennväsare och overhead. Det är viktigt att eleverna får uppleva teknik som ett intressant ämne så att det leder till ett långvarigt intresse för eleverna men då anser jag också att de måste bli medvetna om att det finns så mycket teknik runt omkring dem. Ginner och Mattson (1996) skriver om det som finns mellan människan och naturen är det som är teknik, vilket är intressant för så har jag inte tänkt på teknik på innan. Eleverna har jobbat bland annat med bondgården och skogen som tema, vilket det finns mycket teknik inom dessa teman anser jag. När eleverna besökte bondgården kom de i kontakt tekniken genom att se hur vi får mjölken till oss samt hur korna får maten till sig. När eleverna var i skogen skulle de bygga en koja samt hur man får maten varm när man är i skogen. Detta kopplar jag till målet i Lpo 94 som det står att eleverna ska känna till och förstå, grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga och tekniska kunskapsområdena. Ämnet teknik tror jag behöver visas på mer i tidiga åldrar och att pedagogerna lyfter fram tekniken på ett tydligt sätt för att skapa ett långvarigt intresse.

Referenser:

Ginner,T. & Mattsson, G. (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Lärarförbundet. (2006). Lärarens handbok. Solna: Lärarförbundet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar