måndag 3 maj 2010

Seminarium - Arbetsplaner och mål – 3 maj

Ingen av de förskolor där vi gör fältstudier har några arbetsplaner i nv och teknik utan de arbetar utifrån Lpfö98. I skolorna finns det arbetsplaner för nv men inte i teknik. Arbetsplanerna ser väldigt olika ut; några är mer övergripande utifrån kursplanen medan andra är mer konkreta. Vi tycker det verkar lättare att arbeta utifrån en kursplan där målen är tydligt formulerade och avgränsade samt att man som lärare känner en trygghet genom att man får med alla delar. Även Bonniers Teknik poängterar att en lokal arbetsplan bör vara tydlig i sina formuleringar så att elever, lärare och föräldrar klart kan se målen som skolan har. Vi ser dock en risk med att man som lärare då använder samma material år efter år utan att reflektera över och fånga upp barnens tankar och idéer. Vi ser vikten av att som lärare lyssna till barnens intresse; om de t.ex. är intresserade av rymden i år två är det orimligt att vänta till år tre för att det står i arbetsplanen. Vi är av samma åsikt som Bonniers Teknik att arbetsplanen är ett aktivt dokument som bör ändras allteftersom utveckling sker då man ska utgå från elever, lärare, skolan och samhället vilket även Lpo94 framhåller.

Vi diskuterade varför det inte finns några arbetsplaner i teknik i skolan. Vi tror att teknik ofta kopplas samman med slöjd samt att man i ettan lägger fokus på läs och skriv. Några lärare på fältet har även uttryckt att det inte finns tillräckligt med ämneskunskap i arbetslaget och att man därför inte arbetar med det. Vi tror också att lärare arbetar med teknik utan att tänka på att det faktiskt är teknik då ämnet ofta integreras med andra ämnen. I arbetsplanerna är exempelvis några av målen att barnen ska lära sig att bygga kojor, laga mat i skogen samt utföra temperaturmätningar vilket vi ser en hel del teknik i. Vi ser vikten i att som lärare synliggöra tekniken både för barnen och för sig själva.

Enbart en av arbetsplanerna innehåller undervisningsstrategier. Vi anser att en arbetsplan inte behöver innehålla undervisningsstrategier då man bör anpassa metoderna till barngruppen. Samtidigt kan det vara en fördel för en oerfaren lärare att ha som stöd i undervisningen.

”Utifrån kursplanens mål skall lärarna formulera lokala utvärderingsbara mål, välja stoff och relevanta metoder samt dokumentera detta i en lokal arbetsplan” (Ginner & Mattsson 1996, 206). Vi anser att det bör finnas arbetsplaner i nv och teknik även i förskolan för att kunna arbeta mer medvetet med ämnena och därmed bidra till barnens förförståelse för framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar