Nedan kommer vi beskriva några av de aktiviteter vi gjorde:
· Varje grupp fick varsin ”Linnélåda” att lägga föremål i där fyra av fem saker skulle ha något gemensamt. Därefter bytte grupperna Linnélåda med varandra för att upptäcka vilken sak som vi hade tänkt inte skulle höra dit. Tanken med uppgiften var att det kan finnas många lösningar och inte bara ett givet svar.
·
· Nästa engelskauppgift bestod av glosförhör då samtliga stod i en ring. En utav oss fick stå i mitten, välja ut en person och säga ett ord på svenska som personen skulle svara på engelska innan personen i mitten hann nudda henne. Vi tycker att denna uppgift är positiv som variation då man tar skogen och leken till hjälp vid glosförhör.
· ”36:an – leken” innebar att 36 olika uppdrag satt upphängda i skogen. Varje grupp fick börja med att slå en tärning som visade exempelvis siffran 3 och då fick leta reda. När någon hittade rätt uppdragslapp fick ge ifrån sig ett lätte som gruppen bestämt för att tillkalla resterande gruppmedlemmar och utföra uppdraget. Därefter fick man slå tärningen igen och addera med föregående siffra. Vi ser stora möjligheter med att kunna variera och anpassa denna uppgift efter grupp, ämne med mera.
· Vi fick med kroppen tillsammans symbolisera ett träds uppbyggnad för att få förståelse för trädets alla delar och funktioner.
Denna dag var mycket intressant och lärorik. Vi fick många tips och idéer på hur man kan integrera flera olika ämnen i utomhuspedagogiken.
Själv fick jag en riktig aha-upplevelse av den här dagen på Aspö.
SvaraRaderaHar aldrig tänkt på att man i stort sett kan ha de flesta lektioner ute i skogen, men däremot fick jag några funderingar kring möjligheter och hinder kring utomhuspedagogiken. Vad kan det bero på att det oftast är så att ju yngre barnen är ju mer vistas de utomhus ur ett pedagogiskt perspektiv sett? Här funderar jag kring om det anses bakåtsträvande med utomhuspedagogik när man undervisar lite äldre barn, även om man är medveten om att det är en miljö som gynnar barnen på många olika sätt. Vad har pedagogen och föräldrarna har för inställning? anses det "bättre" att eleverna får större tillgång till att arbeta med datorer än vara utomhus? Vill föräldrarna utomhuspedagogik till sina barn? En annan aspekt kan också vara kostnadsfrågan, då det trots allt kostar en del att ha "bra kläder" i skogen. Som pedagog bör man nog fundera på vad för slags barngrupp/elevgrupp man undervisar i och vilka förutsättningar som finns. Mina funderingar har här kretsat om vad det kan finnas för hinder med utomhuspedagogik. Naturligtvis ser jag att det finns många fler möjligheter än hinder men vi kan inte blunda för att hinder kan finnas.