måndag 31 maj 2010

Teknik i förskolan/skolan

Förskolan
Under mina fältstudiebesök har jag observerat tekniken. Ginner och Matsson (1996) skriver; "teknik är allt det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process" s22.

Med detta citat i åtanke möttes jag på förskolan av en teknisk uppfinning innan jag klivit in på gården, nämligen staketet och grinden. ett behov som människan skapat så att pedagogerna ska ha vetskap om vart barnen befinner sig. Lekgården består av oändlig tekniska saker såsom små miniatyr hus, cyklar, hinkar och spadar etcetera.

I lekande former undersöker barnen på olika tekniker, mycket byggkonstruktioner där barnen testar och prövar bygga med olika material. Just när jag är där bygger och tillverkar de garage. Pedagogerna har plockat fram olika material som barnen har tillgång till såsom pappersrullar, tomma trådrullar, kaplastavar, lego med mera. Detta i enlighet med Lpfö98 strävansmål;
- utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker.

Likaväl så kan jag se detta moment som en bit mot teknikmålet i kursplanen;
- kunna med handledning planera och utföra enklare konstruktioner,

En händelse som jag uppmärksammade var ett litet barn på ett och ett halvt år som så gärna ville ha ett pussel på en hylla utom räckhåll. Han stod och räckte upp händena och började sedan se sig om. (han såg inte mig eller någon annan vuxen). Efter en liten stund gick han iväg och jag trodde till en början att han gav upp, men får sedan syn på att han hämtat en liten stol. Han klättrar upp och sträcker åter upp armarna, men fortfarande är det en liten bit kvar för att han ska nå. Återigen ställer han sig och tittar sig runt, förmodligen efter hjälp. Han går till andra sidan av rummet och tittar på en stor stol, vänder sig och tittar bort mot den lilla. Därefter börjar han putta stolen bort mot hyllan, klättrar upp och når det efterlängtade pusslet. "Teknik handlar i stor utsträckning om problemlösning" (Ginner & Matsson 1996, s19).

Tekniska föremål som används dagligen utan någon större reflekton är bland annat skoknekten, papper, pennor och saxar.

I samtalet med pedagog på berörd förskoleavdelning förklarar hon att de inte arbetar medvetet och benämner tekniken för barnen, vilket jag tycker är synd. om barnen får kännedom om vad som är teknik anser jag att de kan få upp ett intresse samt ökad självkänsla, att de "behärskar och klarar av". Min åsikt är att barn är nyfikna av naturen och vill ta reda på saker och ting genom att undersöka. Att ge dem förståelse och insikt om att de arbetar med teknik kan bidra till att fler blir inspirerade av tekniken och därmed på sikt väljer utbildning och arbete inom området.

Skolan
Aktuellt inom tekniken för tillfället är datorn, eleverna introduceras att producera texter på datorn. Olika teckensnitt och teckenstorlek samt färger är populärt att experimentera med. Samtliga elever som jag observerat har sett gillande ut samt varit stolta över sina produkter.

Här liksom på förskolan används tekniska föremål utan att någon reflektion över att det är teknik. De använder papper, linjaler, hålslagare etcetera. Under en diskussion med min vfu-handledare presenterade jag Sjöbergs (2000) tankelek som går ut på att låta eleverna följa n produkt till sitt ursprung. Då kan eleverna få en förståelse hur tekniken utvecklas samtidigt som kulturarvet blir synligt för dem, hur det var förr. Läraren var positiv till iden och skulle föra den vidare till sina arbetskollegor. Jag tror att det är viktigt att diskutera med sina kollegor och komma fram till hur man kan arbeta och synliggöra tekniken i undervisningen. Utifrån mina erfarenheter är många lärare osäkra på teknikämnet samt hur man kan konkretisera ämnet för eleverna därför menar jag på att samarbete är av yttersta vikt. Vfu- handledaren berättade att de arbetar kontuenerligt med teknik, men i varierande grader ibland tillexempelvis med pennfattning och hur hårt man ska hålla.

Utifrån mina observatiner är teknik inget ämne som undervisas enkilt utan integreras i andra ämnen, till exempel skriva texter på datorn. Nackdel med integration kan vara att tekniken inte blir synlig för eleverna, men å andra sidan kan den vara ett stöd i den övriga undervisningen där samhället kan fungera som en resurs.

Referenser:
Ginner, T & Matsson, G. (red). (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Lärarförbundet. (2006). Lärarens handbok. Solna: Lärarförbundet.
Sjöberg, S. (2000).Naturvetenskap som allmänbildning - en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar