torsdag 4 mars 2010

Bara några tankar kring intervjuerna i förskolan och skolan.

Hej alla!

Utifrån intervjun från förskolan och skolan angående deras tankar kring "varför finns det moln?" så hade barnen på förskolan många tankar och funderingar och de spann vidare på varandras tankar. För mig var detta tillfälle oerhört givande och ett lärande tillfälle eftersom jag aldrig har gjort någon gruppintervju förut. När jag samtidigt hade intervjun med barnen såg barnen ett flygplan som flög förbi och då tog jag tillfälle till akt att spinna vidare på flygplan och koppling till moln för att ta vara på situationen. Denna intervju är jag oerhört nöjd med.

När jag gjorde gruppintervjun i skolan så fick jag en annan erfarenhet. Eleverna räckte upp handen när de skulle berätta vad de hade för tanke och de spann inte vidare på varandras tankar och funderingar. Det kändes som att de väntade på ett rätt "svar". Jag började intervjun med att förklara för eleverna att det är bara deras tankar och funderingar jag vill veta. Jag försökte få igång en diskussion men det var svårt och jag försökte fånga upp deras tankar men även att de skulle förklara hur de menade. Jag frågade även om det var någon som hade någon annan tanke.

Jag funderar över hur det kan vara en så skillnad på förskolan - och skolanskultur. Vi har format eleverna i ni skolkulturen redan i årskurs ett. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men jag blev chockad över att det var en sådan skillnad på deras sätt att vara. Sen beror det säkert på vilka elever och barn jag hade under intervjun, men ändå.

// Eleonore Johansson

1 kommentar:

  1. Jag har också funderat över vad som händer när barnen börjar skolan. I förskolan är den fria leken som innebär att barnen är kreativa och leker in kunskapen samt att de lär sig samarbeta. Kan det vara att i skolan kanske leken avtar som metod för att lära sig ny kunskap? Eleonore skriver om att vi formar eleverna in i skolkulturen redan i årskurs 1, det är viktigt att låta eleverna får vara kreativa och leka in kunskapen anser jag.

    SvaraRadera