måndag 1 mars 2010

Seminarium ”Mål, bedömning och utvärdering” 1 mars

Så här uttrycks ett mål i kursplanen:

Eleven skall beträffade natur och människan ha kunskaper inom naturvetenskapliga områden.

Så kan det målet tolkas:

Förskolan: Barnen skall få en viss förståelse om vattnets kretslopp.

Skolan: Eleverna skall få en förståelse om vattnets kretslopp och vattnets olika former fast, flytande och gas.

Så här kan barn/eleven visa att hon/han kan:

Förskolan/skolan:

  • Barnen använder sig av experiment där de får en förståelse om hur moln bildas
  • Frågor/diskussionslåda
  • Concept Cartoon ev. i undervisningen

Så här avgörs om en barn/elev har nått målet:

Förskolan/skolan: Använda sig av Concept Cartoon, intervjun

Vi diskuterade att formativ bedömning inte bara är ur ett elevperspektiv utan det är lättare som lärare att ge rättvis bedömning eftersom det finns mer underlag. Vid en formativ bedömning utgår man ifrån barnens intresse och vi ser vikten av att läraren har målet i fokus. Det är viktigt att eleverna har en förståelse innan man går vidare för att dom ska kunna transferera den nya kunskapen vilket även Blooms taxonomi förespråkar. Andersson (2008) skriver att undervisningen och lärandet förbättras vid formativ utvärdering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar