torsdag 4 mars 2010

Klimatförändringen

Min fundering är hur klimatförändringen på jorden ska förmedlas till barn/elever i tidiga åldrar, på ett sätt som inte skapar oro hos dem. Detta blev min fundering när jag läste i Holmgren & Paulsson (2009).

”Världen är inte på väg att gå under! Det är kanske det allra viktigaste budskapet som vi vuxna har att ge alla barn som funderar och ofta även är oroliga. Däremot kommer vårt samhälle att påverkas och ändras på många sätt när klimatet förändras” (Holmgren & Paulsson 2009 s 4).

Det är viktigt att vi förmedlar kunskapen på ett sätt som inte gör barnen oroliga, men å andra sidan måste de förstå vilka konsekvenser människans handlande på jorden blir. Det gäller att vi vuxna har svar på frågorna och funderingarna barn/elever har kring klimatförändringarna. Hur ingående ska man förklara för dem?

Referens

Holmgren, P & Paulsson, T. (2009). AKTIVA LÄRARE - Barn frågar om klimat. Förlag: Liber.

// Helena

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag har också reflekterat över hur man som lärare ska undervisa om klimatförändringar med dess konsekvenser för barn/elever i tidiga åldrar. Jag delar Helenas tanke om att det är viktigt att inte skapa oro, därför tror jag att man ska börja sin undervisning där barn/elever kan vara med och påverka. T ex: källsortering. Vidare anser jag att det är av yttersta vikt att fånga och ta till vara på etiska aspekter i vardagen. Susanne Klaar (2010) visade exempel på hur det kunde gå till i förskolan, där barn kastade bullpapper i naturen. Lärares förhållningsätt påverkar hur han/hon agerar. Jag tror om läraren utmanar barnet istället för att förmana om ett visst önskvärt beteende, kan nyfikenhet skapas. T ex: Vad tror du händer? Om intresse finns så kan man spinna vidare inom temat skräp - natur, möjligheterna är stora bara för att nämna något kan man gräva ned skräp av olika material för att återkomma vid senare tillfällen och se efter vad som hänt...
    //Jenny

    SvaraRadera
  3. Detta är givetvis en viktig sak att upplysa barnen. Samtidigt kan man tala om hur vi tillsammans kan vårda miljön, där är det viktigt att förmedla för barnen att alla inte kan göra allt men att alla kan göra något. Och att om vi vill bevara vår jord så behöver vi hjälpas åt allesammans.

    Jag skulle nog kunna tänka mig att genomföra detta i något slags tema arbete för barnen, där de får se och lära sig saker från olika områden inom detta ämne.

    Som det så fint heter "barnen är vår framtid" och då har vi som lärare ett stort ansvar att lära dem att vårda vår jord.

    SvaraRadera